امتحان انشا  پايه سوم راهنمايي نوبت اول

باسمه تعالی

نمونه سؤالات پیشنهادی درس انشای فارسی -     پایه ی سوم راهنمایی

 

 

شمارک

 

 

سؤالات

 

ردیف

 

 

25/

دربیت «یار بد، بدتربود ازماربد     تاتوانی می گریزازیار بد» کدام آرایه ی ادبی به کاررفته است؟

 

                             ا    الف) تکرار                ب) تشخیص                 ج) تلمیح                    د) تضاد

1

 

25/

کدام گزینه به شکل« دیالوگ» نوشته می شود؟

 

  الف)نمایش نامه ها             ب ) مناجات ها          ج) نیایش ها              د) مرثیه ها

2

25/

                                   بهبود و اصلاح رفتار و گفتار از اهداف ......است

 

3

 

 

1

درست یا نادرست بودن گزینه های زیررا مشخّص کنید.

 

الف) درنقد فقط عیب ها وکاستی ها ،بررسی می شود.                      درست               نادرست  

 

 ب) یک متن جذّاب فقط باید آغاز وپایان مناسبی داشته باشد.              درست               نادرست  

 

 ج) یک شبکه ی معنایی از چند مراعات نظیرتشکیل می شود.           درست               نادرست  

 

 د) انشا را مي توان به شيوه ي داستان نيز نوشت .                                                                         درست              نادرست  د

4

 

 

 

1

واژه های زیررا درجای خالی مناسب قراردهید.(یک واژه اضافی است.)

«تضمین پنهان ،دیالوگ،مونولوگ،فابل ،مثنوی » 

الف) به قالبی ازداستان نویسی که حیوانات شخصیّت های اصلی آن هستند...................می گویند.

ب) مواعظ واندرزها درشعر، گاه به شیوه ی غیر مستقیم ودرقالب..................... بیان می شوند.

ج) آوردن شعر مشهور از شاعری،درنوشته های نویسندگان،بدون ذکرنام شاعررا.................می گویند.

د) به گفت وگوی درونی  بین افراد درداستان ها،.......................می گویند .

 

5

1

با رعایت انسجام یک بند(حداقل دوسطر) درباره ی« زیبایی های آفرینش» بنویسید.

 

 

6

1

واژه های زیر را با استفاده ازآرایه ی« تشخیص یا تشبیه» در جمله ا ی به کارببرید.

دوست:........................................................................................

علم:..........................................................................................

 

7

1

مفهوم بیت زیررا در یک بند بنویسید.

«آینه چون نقش توبنمود راست       خودشکن، آیینه شکستن خطاست»

 

 

8

1

واژه ی «سرآمد» رادردوجمله به کار ببرید،به گونه ای که درهرجمله معناومفهومی متفاوت داشته باشد.

سرآمد«برگزیده»..................................................................................

سرآمد«به پایان رسید»............................................................................

 

9

5/1

داستانی كوتاه در یک بند بنویسیدکه شخصیّت های اصلی آن«فیل،مورچه وکلاغ »باشد.

 

 

10

5/1

یک نمونه گفت وگوی درونی‏ بنویسید واین واژه ها را درآن به کارببرید.(زنگ ادبیات ،معلّم،دفترانشا)

 

 

 

11

 

فرا رسيدن ماه محرم و عاشوراي حسيني تسليت باد

فرا رسيدن ماه محرم و عاشوراي حسيني تسليت باد


ای ماه خدا! در تقویم دل ما خاطره هیچ ماهی به سرخی تو نیست! سلام خدا بر تو و بر ستارگانی که بر گردت حلقه زده اند! و سلام خدا بر خورشید فروزانی که در خود جای داده ای!


ای ماه خون! بار دیگر از راه میرسی و با نسیم گرم کربلایی، قصه آلاله های سرخ را به گوش جان می رسانی. دوباره سکوت تاریخ را درهم می شکنی و بغض ناله را از تنگنای حنجره ها آزاد می کنی. بانگ چاووش کاروانت به گوش می رسد و شیدائیان را دوباره به مهمانی شور و حماسه فرا می خواند و جان عشاق را از جام گریه سرمست می کند.

و سلام بر محرم الحرام، ماه آغازین سال هجری قمری!

محرم راز دل بلاجویان و حرم مصفای اهل دل است، محرم نقطه پرگار اهل ولایت، محرم کتاب خون و شهادت، شور و شعور و کتاب عشق و شکوه شقایق شیدایی و کتاب غلبه نور بر ظلمت و جهل و نادانی است.

محرم ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی، ماه ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیض و ذلت است. محرم ماه امر به معروف و نهی از منکر و جمیع منکرات است.

و سلام بر حسین!  سالار شهیدان، سید اولیاء و شقایق سرخ روئیده در نینوا
و سلام بر حسین!
نور دیده بندگان خدا، گلبوته سرخ باغستان سبز توحید، عطیه بزرگ سرمدی و راهنمای راه رشد و شرف و فضیلت و هدف.

سلام بر حسین! که دلیری و آزادگی از قامت بلندش روئید و عشق از نامش حرمت یافت.
سلام بر
حسین! سالار همه ناشران عقیده و جهاد و سلام برحسین سرو بلند و آزادی و معرفت که از ذلت بیزار است و عاشق آزادی است.

حسین، عاشورا را آفرید و عاشورا حسینیان زمانه را، حسین خود را در بلا افکند تا ولا و ولایت به معنا بنشیند «البلاء للولا» با خون حسین تفسیر شد و مسجدالاقصی و کعبه هدی با خون حسین بقا یافت. حسین چون کتابی بی شیرازه، جسمش را به دم تیغ جباران سپرد تا شیرازه قرآن را مستحکم گرداند. حسین با خون خود عدالت، مظلومیت و عبودیت را  عاشقانه تعبیر کرد.

حسین همه را به تلاش و مبارزه برای دستیابی به حقیقت زندگی فرا خواند. چرا که پیام کربلا و عاشورا پیام حریت، عدالت، عزت و سرافرازی است و نباید این اهداف بزرگ در مکتب حسین فراموش شود. اگر این اهداف نادیده گرفته شود فلسفه عزاداری و به تبع آن راه حسین(ع) فراموش خواهد شد. حسین بر ما آموخت که چگونه، عقیده را پاس بداریم. او راه جاودانگی معنوی و مردی را از راه درست و اصولی ترسیم کرد. پس بر او سلام باد.


معرفي آقاي رضا قاسمي

در ادامه مطلب با يكي از همكاران فرهنگي فرهيخته ومولفين استان آشنا مي شويد كه چندين اثر ارزشمند به جامعه ي ادبي تقديم كرده اند براي آشناي بيشتر به ادامه مطلب رجوع كنيد
ادامه نوشته

ادامه سوالات املا سوم راهنمايي

7

جمله صحيح را با  ( ص) وجمله غلط را با  (غ) مشخص كنيد .

ü     به واژه هايي كه از نظر شكل نوشتار وگفتار يكسان هستند واژه هاي (هم آوا ، هم نويسه ) مي گويند(   )

ü     كلمه ‹ معارج › هم خانواده كلمه ارج مي باشد . (       )

ü     جاروب شكل ديگري از كلمه ­ی‹جارو› مي باشد (      )

ü     يك تمرين خوب براي يادگيري املا ساختن جمله با كلمه هاي دشوار است .(     )

1

8

با توجه به مفهوم هرواژه كه در پايان جمله نوشته شده در جاي خالي حرف مناسب قرار دهيد .

v    الف )جوان ايراني نياز دارد كه در و... ــله­ي اول خود وتاريخ وفرهنگ ديني خود را بشناسد .         ( مرحله ،دفعه )

v    ب ) وقت آن است كه باقي .....ــمان خود به ادا رسانم ( به عهده گرفتن كاري )

v    ج ) خانه بس بزرگ است وچشم تو بس مخــتـ... ـر و در وي رنگنجد. ( كم  ،كوتاه ، ناچيز)

v    د ) جوان ایرانی اگر دید روشن نسبت به جهان وکشور خود نداشته باشد،مـــ...ـا رت و تخصص هم بکار وی نخواهد آمد.(توانایی انجام کار)

v     

1

9

كلمات ستون الف را به واژه هاي هم معني از ستون ب وصل كنيد .(توجه كنيد واژگان ستون ب بيشتر از واژه گان ستون الف است.)

الف

ب

مقرّ

مهرباني

ملاطفت

گره

التفات

ابر

عقده

زندگي

ميغ

توجه كردن

حيات

قرار گاه

 

محوطه اطراف خانه

 

 

 

 

 

 

 

5/1

10

متن زير را به دقت بخوانيد وغلط هاي آن رابيابيد سپس صحيح آن هارا در زير متن بنويسيد.

ای ابوذر،خداوند متعال به سیمای ضاهر ودارایی ها وگفته هایتان نمی نگرد ، بلکه به دل ها وکردارتان می نگرد .

حکیم یونانی  در پایان کتاب خود  از انحطات حکومت ایران نیز حرف می زند که در غرور وقفلت غرق شدند وسر انجام مقهور چهل سرباز مقدونی گردیدند.

ومن به آن چه قبول کرده ام ،قیام می نمایم .من تمام بند های تو می برم ویک اُقده را برای گرِوجان خود نگاه می دارم.

درزمین نگاه کن که چگونه بسات تو ساخته است وجوانب وی فراخ گسترانیده واززیر سنگ های سخت  ، آب های  لتیف روان کرده است.

1.                        2.                      3.                        4.                             5.                                     6.

 

3

11

با هر دو واژه زير يك تركيب وصفي يا اضافي بنويسيد .

عيسي ، مسيح (                                       )         كبري  ، مرضيه   (                               )              

خدا ،  توانا    (                                         )            آهو  ،    تيز پا(                               )        

 

 

 

 

 

 

1

12

مفرد

جمع مكسر

خَلق

 

 

لحظات

تصوير

 

 

مصائب

تجربه

 

خُلق

 

 جدول را كامل كنيد

 

5/1

13

به واژه هاي «سيما ،چهره، روي » واژه هاي ...................مي گويند .

5/

14

غلط هاي مشخص شده در متن زير را  تصحيح كنيد.

رفیق بد،عامل ویرانگری ویار وهمدم نیکو خسال ، باعث شکل گیری وپرورش شخصیّت متعال انسان است.

رسم دوستی شکستن آینه نیست ، درست آن است که خود را اسلاح کنیم .

مصل تو چون مورچه ای است که در قسر مَلِکی سوراخی دارد .

1

15

شکل صحیح وازه ها را در جای خالی قرار بدهید.

ایرانیان سر انجام ............ چهل سرباز مقدونی گردیدند. (مقهور ، مغهور)

موش نزدیک گربه رفت وپرسید که حال چیست ؟ گربه گفت : « ..........به ابواب بلا ومشقّت » (مقرون ، مغرون)

1

 

 

نمونه سوالات املا نوبت اول پايه سوم راهنمايي

نمونه سوالات پیشنهادی درس املا فارسی  پایه سوم راهنمایی کاری از گروه ادبیات فارسی استان چهارمحال وبختیاری آذر ماه 1389

1

با توجه به معني ، املاي كدام واژه نادرست است ؟

الف  : مستمع  ( شنونده )5                               ب : صنع  ( آفرينش)    5 

ج : غوس قزح  (رنگین کمان) 5                د : طنين  (‌آواز ، صدا )5

25/

2

در كدام گزينه غلط املايي ديده مي شود ؟

الف : پيامبر اكرم ( ص ) پيام آور رحمت و سعادت براي جهانيان  است . 5

ب : آنان كه ياد آن  مقاومت  عظيم را در دل مهفوض داشته  اند پير شده اند. 5

ج: خصوصيّت طبيعي واقليمي ايران به گونه اي است كه مي تواند آباد بماند .5

د : اين ملاطفت بپذير كه عاقل در مهمّات  توقّف  جايز نشمرد  . 5

25/ 

3

كدام گزينه با بقيه هم خانواده نيست ؟

الف : رخصت    5    ب:   اختصار 5     ج :  ترخيص  5            د : مرخص    5

25/ 

4

در كدام گزينه واژه مخفف  به كار رفته است ؟

الف : هجده ، هژده  5 ب : آشيان ، آشيانه 5 ج : ميان  ، ميانه 5  د : گهر ، گوهر 5

25/ 

5

مفرد واژه هاي « اصحاب ، عشاق ، حِكَم» در كدام گزينه آمده است ؟

الف : صحابه ، عاشق ، حكمت  5   ب : صحابي ، معشوق ، حُكم5

ج : صاحب ، عشق ، حكمت  5     د : صاحب  ، عشق ، حكومت  5

 

25/ 

6

 

شكل كامل واژه هاي مخفف شده­ي « كمينگه ، كهسار ، برون » در كدام گزينه آمده است ؟

الف : كمان گاه ، كوهستان ، بيرون 5       ب : كمين گاه ، كوه ، بارون 5

ج : كمين گاه ، كوهسار ، بيرون 5           د : كم آنگاه ، كوهسار ، بيرون 5

                             

 

 

 25/